Projecten Onderzoek & Ontwerpen
Eén opdracht die ons bindt
Het is coronacrisis. We moeten anderhalve meter afstand houden, de ouders moeten thuis werken en de scholen sluiten gedeeltelijk. Wij waren bezig om plein 40-45 schoner te maken, maar omdat de scholen gesloten zijn, we anderhalve meter afstand moeten houden en de markt van plein 40-45 dicht is wordt deze opdracht stopgezet. Wij hebben een nieuwe opdracht gekregen, een opdracht die alle technasiumleerlingen bindt. Alle technasiumleerlingen moeten een wetenschappelijk zelfgeschreven artikel maken over een onderzoek en/of ontwerp dat te maken heeft met de coronacrisis. Je kunt er ook voor kiezen om een verslag te schrijven over het huidige project, en wat voor impact de coronacrisis heeft op dat project. Alle abstracten van die artikelen en verslagen worden gebundeld tot één boek dat iedere technasiumleerling krijgt.
De opdracht: https://www.technasium.nl/node/15758/student/db9afc8a0da102d0f44b
Website voor mijn deliverables (zie hier ook mijn 3 ideeën):
https://corona-een-opdracht-die-ons-bindt.webnode.nl/
Plein 40-45
We hebben weer een nieuwe opdracht gekregen! De nieuwe opdracht gaat over Plein 40-45. 5 dagen in de week is daar markt. Die markt laat veel afval achter en wij moeten met dat afval een object maken die de buurtbewoners kunnen gebruiken. Het object moet minimaal 50% uit afval van plein 40-45 bestaan. Het object mag ook niet alleen een amuserende functie hebben. Dus alleen kunst is niet een optie. Als je bij dat kunst ook een opruimende functie, of nog een andere functie kan geven, Heb je een object. Daar moet natuurlijk nog veel aan veranderd worden.
(In verband met corona is dit
Groepswebsite: https://plein-40-45.webnode.nl/
Voor een project moet je ook een P.O.P maken. Een P.O.P is een persoonlijk ontwikkelingsplan en daar schrijf je jouw leerdoelen in op voor dat project. Mijn P.O.P kun je hier zien.
Eureka Cup!
De nieuwe opdracht voor O&O is de Eureka cup. De opdracht is van de politie, en houdt in dat we iets moeten bedenken om onveilige plekken veilig of veiliger maakt. Scholen in heel Nederland doen hier aan mee en het is een wedstrijd. Het groepje met het beste idee wint. Natuurlijk ben ik van plan om te winnen!
Onze ideeën zijn: Een poster met lampen eromheen, waar verborgen camera's in zitten die je niet ziet omdat je op de poster let en een app waar je op plekken die onveilig zijn een pin kan zetten zodat andere mensen ook kunnen zien dat het daar onveilig is.
Deelnemers aan het groepje:
Amber, Ewout, Ida en Nihal.
Check hier de link naar de groepswebsite: https://eureka-cup-project.webnode.nl/het-park/
Decathlon
eerste opdracht
Innovatief idee dat je in of op het water kan gebruiken
We hebben onze eerste opdracht gekregen! Onze eerste opdracht is van Decathlon en we moeten iets maken dat je in of op het water kan gebruiken. We werken in groepjes. Ik zit in een groepje met Arvid, Jay en Deane. We moeten een aantal dingen doen van de opdrachtgever, die dhr. Bakker heet. We moeten bijvoorbeeld een infographic maken met plaatjes van innovatieve ideeën die met water te maken hebben. ook moeten we een planning maken waarin staat wat we wanneer gaan doen. Verder komt dhr. bakker ook een paar keer op school om te kijken of het goed gaat.
Mijn leerdoel: beter leren plannen.
link naar Jays portfolio:
https://portfolio3246.webnode.nl/
link naar Arvids portfolio:
https://portfolio-van-mijn-ervaring-op-het-caland.webnode.nl/
Onze website van voor dit project:
https://deliverables.webnode.nl/
Lasercutter
Bij lasercutten moest je een sleutelhanger maken. Bij de lasercutter staat een laptop, met daarop een programma voor de lasercutter. Er staat een ovaal op het scherm en daarop kan je dingen schrijven, zoals je naam of een ander woord. Als je er wat in hebt geschreven, moet je dat downloaden op de lasercutter. Dan moet je onder de cutter een plaat leggen waarop hij je sleutelhanger gaat maken. Die plaat mag van plastic of hout zijn. als hij er goed onder ligt doe je de klep dicht, druk je op frame, dan op original en dan op start. Dan begint hij aan de sleutelhanger. Na ongeveer 15 seconden is hij klaar.
Het doel van dit project:
Leren hoe een lasercutter werkt.
Solderen
Bij solderen moesten we van een lange, dunne, koperen staaf een kubus maken. Eerst moesten we twee vierkanten maken en daarna moesten we vier staafjes maken van 5 centimeter. Dan moest je alle hoeken schuren totdat de hoeken wit waren. Als alle hoeken en uiteinden wit waren, moest je een soort van dik water over een van de uiteinden/hoeken doen en dan moest je het soldeerapparaat pakken en een ijzerdraadje. Dan hield je het ijzerdraadje teken het koper en dan hou je tegelijk het soldeerapparaat ertegenaan. Dan kun je er iets anders op zetten en dan was het de bedoeling dat je een kubus zou maken.
Het doel van dit project:
Leren hoe je een soldeerapparaat moet gebruiken.
Meer weten over O&O of het Technasium? Check dan de denknasium site.
Hallo
Als je tot hier bent gekomen mag je weer naar boven